•       PENGURUSAN AM PEJABAT
•       PENTADBIRAN SUMBER MANUSIA
•       KEPERIBADIAN DAN KETERAMPILAN
•       PENGURUSAN PERHUBUNGAN PELANGGAN
•       SISTEM PENYAMPAIAN PERKHIDMATAN
•       URUSAN SURAT KERAJAAN
•       PENGURUSAN FAIL
•       PENYELENGGARAAN, PEMELIHARAAN DAN PELUPUSAN REKOD AWAM
•       PENGURUSAN KOMUNIKASI DAN TEKNOLOGI MAKLUMAT
•       INVENTORI DAN BEKALAN PEJABAT
1.  PENGURUSAN AM PEJABAT
PERANAN KERAJAAN
–      melalui pelbagai jabatan yang ditubuhkan kerajaan dapat melaksanakan pembangunan negara dengan cekap dan berkesan untuk kepentingan rakyat. usaha berterusan untuk mengoptimumkan pelbagai sumber tanpa pembaziran.
–       
T-JAWAB KETUA JABATAN
–      UNTUK MENTADBIR AGENSI DENGAN CEKAP DAN BERKESAN. MEMBERI TUMPUAN KEPADA:
•       Menyedia dan mempamerkan Visi, Misi, Objektif, Fungsi, Slogan Q, Piagam Pelanggan dan carta organisasi dipelbagai peringkat;
•       Memastikan semua pegawai memahami dan menghayati Visi, Misi, Objektif dll.
•       Menyediakn SKT jabatan dan individu.
•       Memaklumkan supaya pegawai mematuhi semua peraturan berkaitan;
•       Mengutamakan penggunaan IT;
•       Menggalakkan perhubungan yang sihat;
•       Menggunakan aplikasi psikologi dalam pengurusan sumber manusia;
•       Menyedia dan melaksanakan program kualiti jabatan;
•       Mewujud dan memperkukuhkan mekanisme kerja sama antara sektor awam dan swasta.
•       Menyemak semula fungsi jabatan 
•       Menilai semula aktiviti jabatan 
•       Memastikan Undang-undang dan peraturan difahami semua terlibat;
•       Menyediakan serta mengemaskinikan senarai tugas setiap pegawai diagensinya;
•       Menyediakan kemudahan komunikasi sewajarnya;
•       Menggunakan perkhidmatan pos sewajarnya;
•       Memastikan perkhidmatan komunikasi melalui Telefon, Faksimili, persidangan video dsbnya digunakan dengan wajar 
•       Mengadakan perhimpunan bulanan;
•       Memastikan ruang pejabat mencukupi; 
•       Memastikan pejabat dan kawasan sekitarnya bersih dan kemas;
•       Merancang dan mengambil langkah yang sesuai untuk mencegah kebakaran.
•       Berhubung dengan agensi-agensi tertentu untuk mendapatkan nashiat berkaitan.
•       Sentiasa mengekalkan perhubungan baik di antara jabatan.
•       Menganjurkan program kebajikan kakitangan. 
2. PENTADBIRAN SUMBER MANUSIA
REKOD PERKHIDMATAN PEGAWAI
•       Ketua jabatan menentukan maklumat direkod dengan teratur, lengkap dan terkini;
•       Menggunakan sistem komputer atau manual. Jika manual, gunakan dakwat kekal.
•       Pegawai bertanggungjawab memaklumkan maklumat dan sebarang perubahan.
•       Memastikan rekod perkhidmatan diselenggarakan mengikut kaedah yang tertentu;
•       Memastikan rekod perkhidmatan diberi taraf sulit dan dikawal sewajarnya.
KEDATANGAN
•       Menyelenggarakan rekod kehadiran pegawai dan setiap sistem hendaklah mampu memantau kehadiran pegawai dengan berkesan;
•       Pergerakan kakitangan hendaklah sentiasa dipantau dan dipamirkan.
PENILAIAN PRESTASI
•       Perlu diuruskan dengan baik untuk membantu setiap pegawai meningkatkan prestasi kerja.
•       Perlu memenuhi ciri-ciri berikut:
–      Setiap pegawai ada sasaran kerja;
–      P.p. dilaksanakan berterusan;
–      Ekspektasi penilaia perlu dimaklumkan;
–      Memberi peluang dan bersedia mendengar pandangan;
–      P.p. tidak digunakan untuk menekan, tetapi sebagai motivasi.
T-JAWAB KETUA JABATAN
(DALAM P.P.)
(DALAM P.P.)
•       Menentukan arah haluan, matlamat dan sasaran kerja organisasi;
•       Memastikan sistem kerja berkesan;
•       Mendapatkan komitmen dari semua lapisan pegawai;
•       Memberi penekanan kepada pembangunan kerjaya pegawai.
BUDAYA KERJA POSITIF
•       Mewujud dan memupuk semangat bekerja satu pasukan;
•       Memiliki menamilkan ciri kepimpinan yang baik dan berkesan;
•       Memberi bimbingan;
•       Memberi tanggungjawab dan kepercayaan;
•       Memberi pengiktirafan.
PEMBANGUNAN MODAL INSAN
•       Merancang dan menglola program latihan yang sesuai;
•       Bantu menjayakan laluan kerjaya dan pelan penggantian;
•       Merancang dan melaksanakan pusingan kerja;
•       Memberi pendedahan yang sesuai.
SIJIL PENGHARGAAN
•       Dikeluarkan kepada mereka yang berkhidmat dengan baik tk 15 tahun setelah menamatkan perkhidmatan dengan cara bersara atau meninggal dunia;
•       Disediakan 3 bulan sebelum bersara;
•       Ditandatangani oleh ketua perkhidmatan.
PEWARTAAN
•       Lantikan dan kenaikan pangkat bagi jawatan jusa, dilantikan dan kenaikan pangkat ketua jabatan di peringkat negeri.
•       Jawatan-jawatan yang dikehendaki oleh undang-undang diwartakan.
•       Pengosongan sebarang jawatan kerana tidak hadir bertugas.
•       Maklumat pewartaan perlu dirujuk kepada jpn atau penasihat undang-undang negeri;
•       Bahan disemak dengan teliti;
•       Dicetak oleh pihak yang diberi kuasa oleh perbendaharaan.
PENGURUSAN MAKLUMAT SUMBER MANUSIA SECARA ELEKTRONIK
•       Dilaksanakan atas arahan kerajaan;
•       Diselaraskan diperingkat jabatan/bahagian/cawangan/unit yang menguruskan sumber manusia;
•       Sediakan pegawai yang mencukupi;
•       Sediakan peruntukan sewajarnya untuk latihan dsb;
•       Memastikan maklumat sentiasa dikemaskini;
•       Memastikan prasarana yang lengkap dan berkesan.
3. KEPERIBADIAN DAN KETERAMPILAN
KEPERIBADIAN
•       Sentiasa menjaga dan memelihara penampilan diri, cara berpakaian, cara bekerja, tatakelakuan, disiplin an adab sopan semasa atau luar tugas.
•       Memiliki keperibadian unggul yang dizahirkan melalui sikap dan tatakelakuan berasaskan nilai-nilai murni;
•       Pegawai mempunyai ‘professional competency’ pada tahap yang tinggi.
•       Semua pegawai perlu menghayati nilai-nilai murni diantaranya:
•       Berintegriti;
•       Berkebolehan untuk mengawal emosi;
•       Berkebolehan untuk bertindak secara bijaksana dan berhemah;
•       Mempunyai mendekatan yang fleksibel tetapi tegas;
•       Mempunyai keazaman dan kegigihan;
•       Mempunyai sifat-sifat amanah, jujur dan kebolehpercayaan;
•       Bersedia berkhidmat;
•       Mempunyai sifat berani dan sanggup menerima cabaran;
•       Berpegang teguh kepada prinsip akauntabiliti;
•       Berfikiran positif;
•       Mempunyai kestabilan dalam kehidupan bekeluarga, peribadi dan kerjaya.
TATA KELAKUAN
•       Pegawai hendaklah mempunyai disiplin diri dengan mematuhi aku janji dan tatakelakuan yang ditetapkan;
•       Sentiasa berpakaian kemas dan sesuai semasa bertugas;
•       Pegawai hendaklah memakai tanda nama.
4. PENGURUSAN PEHUBUNGAN PELANGGAN
•       Ketua jabatan memberi penekanan terhadap perkhidmatan berkualiti kepada pelanggan;
•       Menyediakan kemudahan sewajarnya kepada pelanggan;
•       Menggubal piagam pelanggan;
•       Mewujudkan satu sistem pengurusan aduan awam yang berkesan;
•       Sentiasa menjalinkan hubungan secara berterusan dengan pihak media massa.
5. SISTEM PENYAMPAIAN PERKHIDMATAN
PERKHIDMATAN KAUNTER
•       Menyediakan kaunter secukupnya;
•       Memusatkan perkhidmatan kaunter disatu lokasi;
•       Mempelbagaikan perkhidmatan di satu kaunter;
•       Kaunter khas untuk oku, warga emas, ibu mengandung, membawa anak kecil dan kecemasan.
•       Menyediakan sistem giliran;
•       Membuka kaunter mengikut masa yang ditentukan;
•       Menyediakan borang maklum balas;
•       Menyediakan peti cadangan;
•       Membuat analisis berkala atas maklum balas;
•       Pegawai bertugas sentiasa mesra;
•       Melantik penyelia kaunter;
•       Membuat pemantauan.
PERKHIDMATN TELEFON
•       Perkhidmatan cekap, berkesan dan berkualiti;
•       Telefonis sentiasa mesra, sopan dan berbudi bahasa;
•       Membekal maklumat yang tepat;
•       Menggunakan sistem yng terkini;
•       ‘answering machines’ mesra pelanggan.
SISTEM DAN PROSEDUR KERJA
•       S&p mestilah teratur jelas dan mudah difahami oleh semua pegawai;
•       Perlu dikemaskinikan dari masa semasa;
•       Menutup ruang dan peluang amalan negatif.
•       Mengwujudkan pusat perkhidmatan setempat untuk pelanggan;
•       Mempamerkan carta aliran kerja bagi sesuatu jenis permohonan;
•       Menyediakan dan mempamerkan senarai semak;
•       Mengeluarkan surat akuan terima;
•       Memaklum kepada pelanggan mengenai status sesuatu permohonan.
MANUAL PROSEDUR KERJA & FAIL MEJA
•       Mpk jabatan perlu disediakan;
•       Memastikan setiap pegawai ada fail meja yang lengkap;
•       Mpk dan fm dikemaskinikan.
LAIN-LAIN
•       Borang-borang yang digunakan hendaklah ringkas dan memenuhi kehendak jabatan.
•       Kajian perlu dibuat dari masa ke semasa mengenai kesesuaiannya.
•       Ketua jabatan hendaklah mengemaskinikan sistem lesen dan permit dari masa ke semasa.
•       Jabatan yang memungut hasil perlu menentukan bahawa pungutan hasil dibuat dengan cekap, berkesan dan teratur.
6. URUSAN SURAT KERAJAAN
SURAT MENYURAT
•       Surat sebagai dokumen perhubungan rasmi kerajaan.
•       Hendaklah jelas, ringkas dan tepat supaya berkesan;
0 comments:
Post a Comment