• PENGURUSAN AM PEJABAT
• PENTADBIRAN SUMBER MANUSIA
• KEPERIBADIAN DAN KETERAMPILAN
• PENGURUSAN PERHUBUNGAN PELANGGAN
• SISTEM PENYAMPAIAN PERKHIDMATAN
• URUSAN SURAT KERAJAAN
• PENGURUSAN FAIL
• PENYELENGGARAAN, PEMELIHARAAN DAN PELUPUSAN REKOD AWAM
• PENGURUSAN KOMUNIKASI DAN TEKNOLOGI MAKLUMAT
• INVENTORI DAN BEKALAN PEJABAT
1. PENGURUSAN AM PEJABAT
PERANAN KERAJAAN
– melalui pelbagai jabatan yang ditubuhkan kerajaan dapat melaksanakan pembangunan negara dengan cekap dan berkesan untuk kepentingan rakyat. usaha berterusan untuk mengoptimumkan pelbagai sumber tanpa pembaziran.
–
T-JAWAB KETUA JABATAN
– UNTUK MENTADBIR AGENSI DENGAN CEKAP DAN BERKESAN. MEMBERI TUMPUAN KEPADA:
• Menyedia dan mempamerkan Visi, Misi, Objektif, Fungsi, Slogan Q, Piagam Pelanggan dan carta organisasi dipelbagai peringkat;
• Memastikan semua pegawai memahami dan menghayati Visi, Misi, Objektif dll.
• Menyediakn SKT jabatan dan individu.
• Memaklumkan supaya pegawai mematuhi semua peraturan berkaitan;
• Mengutamakan penggunaan IT;
• Menggalakkan perhubungan yang sihat;
• Menggunakan aplikasi psikologi dalam pengurusan sumber manusia;
• Menyedia dan melaksanakan program kualiti jabatan;
• Mewujud dan memperkukuhkan mekanisme kerja sama antara sektor awam dan swasta.
• Menyemak semula fungsi jabatan
• Menilai semula aktiviti jabatan
• Memastikan Undang-undang dan peraturan difahami semua terlibat;
• Menyediakan serta mengemaskinikan senarai tugas setiap pegawai diagensinya;
• Menyediakan kemudahan komunikasi sewajarnya;
• Menggunakan perkhidmatan pos sewajarnya;
• Memastikan perkhidmatan komunikasi melalui Telefon, Faksimili, persidangan video dsbnya digunakan dengan wajar
• Mengadakan perhimpunan bulanan;
• Memastikan ruang pejabat mencukupi;
• Memastikan pejabat dan kawasan sekitarnya bersih dan kemas;
• Merancang dan mengambil langkah yang sesuai untuk mencegah kebakaran.
• Berhubung dengan agensi-agensi tertentu untuk mendapatkan nashiat berkaitan.
• Sentiasa mengekalkan perhubungan baik di antara jabatan.
• Menganjurkan program kebajikan kakitangan.
2. PENTADBIRAN SUMBER MANUSIA
REKOD PERKHIDMATAN PEGAWAI
• Ketua jabatan menentukan maklumat direkod dengan teratur, lengkap dan terkini;
• Menggunakan sistem komputer atau manual. Jika manual, gunakan dakwat kekal.
• Pegawai bertanggungjawab memaklumkan maklumat dan sebarang perubahan.
• Memastikan rekod perkhidmatan diselenggarakan mengikut kaedah yang tertentu;
• Memastikan rekod perkhidmatan diberi taraf sulit dan dikawal sewajarnya.
KEDATANGAN
• Menyelenggarakan rekod kehadiran pegawai dan setiap sistem hendaklah mampu memantau kehadiran pegawai dengan berkesan;
• Pergerakan kakitangan hendaklah sentiasa dipantau dan dipamirkan.
PENILAIAN PRESTASI
• Perlu diuruskan dengan baik untuk membantu setiap pegawai meningkatkan prestasi kerja.
• Perlu memenuhi ciri-ciri berikut:
– Setiap pegawai ada sasaran kerja;
– P.p. dilaksanakan berterusan;
– Ekspektasi penilaia perlu dimaklumkan;
– Memberi peluang dan bersedia mendengar pandangan;
– P.p. tidak digunakan untuk menekan, tetapi sebagai motivasi.
T-JAWAB KETUA JABATAN
(DALAM P.P.)
(DALAM P.P.)
• Menentukan arah haluan, matlamat dan sasaran kerja organisasi;
• Memastikan sistem kerja berkesan;
• Mendapatkan komitmen dari semua lapisan pegawai;
• Memberi penekanan kepada pembangunan kerjaya pegawai.
BUDAYA KERJA POSITIF
• Mewujud dan memupuk semangat bekerja satu pasukan;
• Memiliki menamilkan ciri kepimpinan yang baik dan berkesan;
• Memberi bimbingan;
• Memberi tanggungjawab dan kepercayaan;
• Memberi pengiktirafan.
PEMBANGUNAN MODAL INSAN
• Merancang dan menglola program latihan yang sesuai;
• Bantu menjayakan laluan kerjaya dan pelan penggantian;
• Merancang dan melaksanakan pusingan kerja;
• Memberi pendedahan yang sesuai.
SIJIL PENGHARGAAN
• Dikeluarkan kepada mereka yang berkhidmat dengan baik tk 15 tahun setelah menamatkan perkhidmatan dengan cara bersara atau meninggal dunia;
• Disediakan 3 bulan sebelum bersara;
• Ditandatangani oleh ketua perkhidmatan.
PEWARTAAN
• Lantikan dan kenaikan pangkat bagi jawatan jusa, dilantikan dan kenaikan pangkat ketua jabatan di peringkat negeri.
• Jawatan-jawatan yang dikehendaki oleh undang-undang diwartakan.
• Pengosongan sebarang jawatan kerana tidak hadir bertugas.
• Maklumat pewartaan perlu dirujuk kepada jpn atau penasihat undang-undang negeri;
• Bahan disemak dengan teliti;
• Dicetak oleh pihak yang diberi kuasa oleh perbendaharaan.
PENGURUSAN MAKLUMAT SUMBER MANUSIA SECARA ELEKTRONIK
• Dilaksanakan atas arahan kerajaan;
• Diselaraskan diperingkat jabatan/bahagian/cawangan/unit yang menguruskan sumber manusia;
• Sediakan pegawai yang mencukupi;
• Sediakan peruntukan sewajarnya untuk latihan dsb;
• Memastikan maklumat sentiasa dikemaskini;
• Memastikan prasarana yang lengkap dan berkesan.
3. KEPERIBADIAN DAN KETERAMPILAN
KEPERIBADIAN
• Sentiasa menjaga dan memelihara penampilan diri, cara berpakaian, cara bekerja, tatakelakuan, disiplin an adab sopan semasa atau luar tugas.
• Memiliki keperibadian unggul yang dizahirkan melalui sikap dan tatakelakuan berasaskan nilai-nilai murni;
• Pegawai mempunyai ‘professional competency’ pada tahap yang tinggi.
• Semua pegawai perlu menghayati nilai-nilai murni diantaranya:
• Berintegriti;
• Berkebolehan untuk mengawal emosi;
• Berkebolehan untuk bertindak secara bijaksana dan berhemah;
• Mempunyai mendekatan yang fleksibel tetapi tegas;
• Mempunyai keazaman dan kegigihan;
• Mempunyai sifat-sifat amanah, jujur dan kebolehpercayaan;
• Bersedia berkhidmat;
• Mempunyai sifat berani dan sanggup menerima cabaran;
• Berpegang teguh kepada prinsip akauntabiliti;
• Berfikiran positif;
• Mempunyai kestabilan dalam kehidupan bekeluarga, peribadi dan kerjaya.
TATA KELAKUAN
• Pegawai hendaklah mempunyai disiplin diri dengan mematuhi aku janji dan tatakelakuan yang ditetapkan;
• Sentiasa berpakaian kemas dan sesuai semasa bertugas;
• Pegawai hendaklah memakai tanda nama.
4. PENGURUSAN PEHUBUNGAN PELANGGAN
• Ketua jabatan memberi penekanan terhadap perkhidmatan berkualiti kepada pelanggan;
• Menyediakan kemudahan sewajarnya kepada pelanggan;
• Menggubal piagam pelanggan;
• Mewujudkan satu sistem pengurusan aduan awam yang berkesan;
• Sentiasa menjalinkan hubungan secara berterusan dengan pihak media massa.
5. SISTEM PENYAMPAIAN PERKHIDMATAN
PERKHIDMATAN KAUNTER
• Menyediakan kaunter secukupnya;
• Memusatkan perkhidmatan kaunter disatu lokasi;
• Mempelbagaikan perkhidmatan di satu kaunter;
• Kaunter khas untuk oku, warga emas, ibu mengandung, membawa anak kecil dan kecemasan.
• Menyediakan sistem giliran;
• Membuka kaunter mengikut masa yang ditentukan;
• Menyediakan borang maklum balas;
• Menyediakan peti cadangan;
• Membuat analisis berkala atas maklum balas;
• Pegawai bertugas sentiasa mesra;
• Melantik penyelia kaunter;
• Membuat pemantauan.
PERKHIDMATN TELEFON
• Perkhidmatan cekap, berkesan dan berkualiti;
• Telefonis sentiasa mesra, sopan dan berbudi bahasa;
• Membekal maklumat yang tepat;
• Menggunakan sistem yng terkini;
• ‘answering machines’ mesra pelanggan.
SISTEM DAN PROSEDUR KERJA
• S&p mestilah teratur jelas dan mudah difahami oleh semua pegawai;
• Perlu dikemaskinikan dari masa semasa;
• Menutup ruang dan peluang amalan negatif.
• Mengwujudkan pusat perkhidmatan setempat untuk pelanggan;
• Mempamerkan carta aliran kerja bagi sesuatu jenis permohonan;
• Menyediakan dan mempamerkan senarai semak;
• Mengeluarkan surat akuan terima;
• Memaklum kepada pelanggan mengenai status sesuatu permohonan.
MANUAL PROSEDUR KERJA & FAIL MEJA
• Mpk jabatan perlu disediakan;
• Memastikan setiap pegawai ada fail meja yang lengkap;
• Mpk dan fm dikemaskinikan.
LAIN-LAIN
• Borang-borang yang digunakan hendaklah ringkas dan memenuhi kehendak jabatan.
• Kajian perlu dibuat dari masa ke semasa mengenai kesesuaiannya.
• Ketua jabatan hendaklah mengemaskinikan sistem lesen dan permit dari masa ke semasa.
• Jabatan yang memungut hasil perlu menentukan bahawa pungutan hasil dibuat dengan cekap, berkesan dan teratur.
6. URUSAN SURAT KERAJAAN
SURAT MENYURAT
• Surat sebagai dokumen perhubungan rasmi kerajaan.
• Hendaklah jelas, ringkas dan tepat supaya berkesan;
0 comments:
Post a Comment